Kapitein en eigenaar veroordeeld voor illegale berging van een gezonken schip

Hof hoort hoe het Nederlandse bedrijf zonder vergunning bergingsoperaties uitvoerde op gezonken koopvaardijschepen

Het Nederlandse bedrijf Friendship Offshore BV is veroordeeld voor het uitvoeren van een bergingsoperatie op een gezonken koopvaardijschip genaamd de SS Harrovian zonder vergunning in 2016. De zaak werd op 26 juli 2018 gehoord in de Crown Court van Newcastle, in een vervolging ingesteld door de MMO.

De rechtbank hoorde hoe in augustus 2016 MMO-officieren, handelend op informatie met betrekking tot een schip dat een illegale berging van een wrak 70 mijl ten zuidwesten van de Scilly-eilanden uitvoerde, werden ingezet om het schip te onderscheppen en te inspecteren.

Deze inspectie resulteerde in de ontdekking van ongeveer £ 90.000 aan koper en staal. De kapitein, Walter Bakker, gaf toe dat hij niet over de relevante vergunning beschikte en liet zien hoe hij het Automatic Identification System (AIS) van het schip had gedimd om detectie te voorkomen. Het schip werd vervolgens aan de ketting gelegd in Falmouth voor verdere inspectie.

Uit analyse bleek dat het schip drie bergingsoperaties had uitgevoerd zonder vergunning op het wrak van SS Harrovian. SS Harrovian werd gebouwd door Bartram & Sons, Ltd, Sunderland in 1914 en was in 1916 tot zinken gebracht in het Engelse Kanaal tijdens een reis van New York naar Le Havre door de Duitse onderzeeër U-69.

Tijdens de veroordeling verwees de rechter naar het feit dat SS Harrovian belangrijk erfgoed was en, ondanks het feit dat zij op zee was, nog steeds een aanzienlijke erfgoedwaarde had.

Tijdens de eerste hoorzitting in februari 2018 hebben de beklaagden zich schuldig verklaard aan beschuldigingen m.b.t. de drie bergingsacties die ze zonder vergunning hadden uitgevoerd. De MMO deed ook een aanvraag voor een beslissing tot confiscatie onder de Procurement of Crime Confiscation Order (POCA) met de hulp van het North East Regional Asset Recovery Team.

Walter Bakker kreeg een boete van £ 2.000. Friendship Offshore BV kreeg een boete van £ 6.000 en £ 44.930 kosten. De beslissing tot confiscatie tegen het bedrijf werd overeengekomen op £ 609.086 met een actueel realiseerbare waarde van £ 190.643, te betalen binnen drie maanden.

Een MMO-woordvoerder zei:

– Deze positieve uitkomst werd mogelijk gemaakt door een sterk samenwerking tussen de MMO, Historic England en het Northeast Regional Asset Recovery Team.

– Deze zaak is erg belangrijk en laat zien dat we actie ondernemen tegen degenen die opzettelijk de vereiste toestemmingen vermijden om winst te maken. SS Harrovian is belangrijk erfgoed en dit resultaat geeft een duidelijk signaal af dat dergelijke vaartuigen niet mogen worden uitgebuit.

bron: https://www.gov.uk/government/news/master-and-owner-charged-for-illegal-salvage-of-sunken-vessel

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.